Docentenplatform FSW krijgt hulp van chatbot EduKate |
Het Docentenplatform FSW is dé plek voor al je informatie over onderwijs geven bij FSW. Sinds vandaag is platform uitgerust met een chatbot. EduKate kan je vragen beantwoorden over onderwijs bij FSW en je de weg wijzen op het platform. Probeer het eens! Je vind EduKate op de startpagina van het Docentenplatform. |
|
|
|
Nieuwe AI adviseur voor FSW docenten |
Ben je FSW docent en wil je AI inzetten in je onderwijs? Dan kun je vanaf nu terecht bij de nieuwe AI Implementation Advisor. Marc Cleiren adviseert docenten rond het inzetten van veilige AI bij het ontwerpen en verlichten van het eigen onderwijs. Zo kun je snel zelfstandig aan de slag met veilige, door onze eigen universiteit geaccrediteerde en beheerde AI hulpmiddelen. Marc houdt iedere woensdag open spreekuur tussen 13.00 en 14.00 uur (online of in 4C.04). Voor meer uitgebreid advies kun je een afspraak met hem inplannen.
>> Lees meer |
|
|
|
Kom naar het podcast event |
Ben je benieuwd naar de toepassingen van podcasts in het onderwijs? Wil je meer weten over de ervaringen van collega’s en zelf ervaren hoe het is om een podcast op te nemen? Kom dan dinsdag 27 mei van 15-17 uur naar de inspiratiesessie Podcasts in het Onderwijs. Rachel Plak en Jelle Buijs vertellen over de inzet van podcasts in hun onderwijs. Daarna kun je zelf aan de slag in de mini-workshop podcasting, in gesprek over podcasts in het onderwijs aan de ronde tafel of luisteren naar goede voorbeelden van podcasts in de luisterhoek.
>>Lees meer en meld je aan |
|
|
|
Docenten ontwikkelen tool voor soepele samenwerking studenten |
Tirza Smits, Kim Stroet en Marit Guda (Pedagogische wetenschappen) zagen frustratie bij groepsopdrachten, vaak door gebrek aan communicatie. Daarom ontwikkelden ze, met hulp van een Grassroots subsidie, een tool die studenten helpt om soepel samen te werken. De tool helpt studenten om talenten met de groep te bespreken en zichtbaar te maken, zodat iedereen tijdens groepswerk kan bijdragen op een manier die bij hen past. >> Lees het interview met de ontwikkelaars
|
|
|
|
Kaltura Live Room en het Blackboard archief stoppen |
Per 1 augustus 2025 zal Kaltura Live Room niet meer beschikbaar zijn als video conferencing applicatie. Kaltura als videohosting platform (video.leidenuniv.nl) blijft wél beschikbaar. Alle video's die met Live Room zijn gemaakt blijven dus ook na 1 augustus beschikbaar op Kaltura. Voor hybride en online onderwijs adviseren we het gebruik van Zoom. >> Lees meer.
Ook van het Blackboard archief nemen we afscheid. Deze functie komt op 30 september 2025 te vervallen. Hierna is het niet meer mogelijk om in te loggen op de Blackboard archiefomgeving. Wil je nog lesmateriaal of ingeleverd werk uit Blackboard halen? Wees op tijd! |
|
|
|
Bart Vogelaar en Kiki Zanolie: "Laat studenten ervaren wat extra uitdaging oplevert" |
Kiki Zanolie en Bart Vogelaar (Psychologie) laten de studenten in hun vak ‘Giftedness and Talent Development’ niet alleen uitdagende leerstof voor hoogbegaafde basisschoolkinderen ontwikkelen, ze ervaren zelf ook hoe het is als je extra wordt uitgedaagd. “De studenten hebben invloed op hun eigen leerproces en krijgen de kans om op een actieve manier meer te leren. Vrijwel alle studenten grijpen die kans en gaan er helemaal voor.”
>> Lees het hele interview
|
|
|
|
Lotte Vinkenoog: van studentassistent naar ICTO-medewerker bij SOLO |
Na drie jaar met veel plezier als student-assistent bij SOLO gewerkt te hebben, kom ik vanaf mei als ICTO-medewerker in dienst bij het team. Ik zal ondersteuning bieden bij het gebruik van verschillende onderwijsapplicaties zoals Brightspace, de scriptiebeoordelingstool en weblectures. Daarnaast ben ik betrokken bij de coördinatie van subsidies voor onderwijsinnovatie. Ik kijk ernaar uit om mij breder in te zetten voor het SOLO onderwijsteam, nieuwe taken te vervullen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Mocht je eens willen kennismaken, dan drink ik graag een kop koffie met je! Mijn werkdagen zijn maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
|
|
|
|
Mieneke van der Salm: van SOLO naar onderwijsbeleid |
Na twee hele fijne jaren als onderwijsadviseur bij SOLO heb ik begin deze maand volledig de overstap gemaakt naar de vierde verdieping en ben ik aan de slag als beleidsmedewerker onderwijs. In mijn nieuwe rol ondersteun ik de Vaste Commissie Onderwijs (het overleg van de vice-decaan Onderwijs en de opleidingsdirecteuren) en houd ik mij o.a. bezig met kwaliteitszorg, onderwijsinnovatie, en docentprofessionalisering. Daarnaast ben ik sinds oktober BKO Secretaris FSW. In die rol ben ik het eerste contactpunt voor alle BKO-gerelateerde vragen. Mocht je meer willen weten over wat ik nu precies doe? Loop vooral eens langs op de vierde voor een kop koffie. Ik ben op dinsdag t/m donderdag op FSW.
|
|
|
|
Wil je dat je studenten actiever en meer betrokken aan het werk gaan? Help ze dan om hun eigen leerdoelen te stellen volgens de methode van de Learning Mindset. In deze manier van leren gaan studenten gericht aan de slag met hun eigen doelen, vragen ze feedback en leggen ze zelf hun voortgang vast. Op de website van de Learning Mindset, ontwikkeld door collega's van de Universiteit Leiden, vind je allerlei oefeningen, variërend in duur en geschikt voor elke groepsgrootte. Bijvoorbeeld:
- Samen het doel van een bijeenkomst bepalen
- Stel je je toekomstige zelf voor
- Persoonlijke doelen voor opdrachten stellen
>> Bekijk de oefeningen |
|
Oók op het Docentenplatform |
|
|
|
Heb je interessant nieuws, een goede tip, een mooie foto, of wil je een collega voordragen voor een interview? E-mail de redactie. |
|
|
|
|
|